Напрями і форми роботи класного керівника
Діяльність справжнього класного керівника сповнена педагогічною творчістю і не обмежуються певними рамками. Форми роботи можуть бути різними – індивідуальною, груповою, фронтальною. Вибір конкретної форми зумовлюється різними чинниками: завданням виховання, рівнем розвитку первинного колективу, індивідуальними особливостями школярів, об’єктивними обставинами, конкретними педагогічними ситуаціями та ін.
За критерієм використання джерел і засобів виховного впливу на особистість школярів форми роботи поділяють на:
- словесні (збори, доповіді, бесіди, диспути, конференції, зустрічі та ін.);
- практичні (походи, екскурсії, спартакіади, олімпіади, конкурси тощо);
- наочні (діяльність шкільних музеїв, виставок, тематичні стенди та ін.);
Усі вони взаємозв’язані, доповнюють і збагачують один одного, Є види роботи, в яких одночасно використовують словесні, практичні, наочні форми. Наприклад, колективні творчі справи (КТС).
Права і обов'язки класного керівника
Класний керівник має право:
відвідувати уроки вчителів та позакласні заняття в своєму класі;
входити в педагогічну раду з пропозиціями про моральне та матеріальне заохочення учнів, застосування стягнень, залишення невстигаючих учнів на повторний курс;
проводити батьківські збори, відвідувати учнів за місцем проживання;
представляти і захищати інтереси учнів в державних органах;
вибирати форму підвищення педагогічної кваліфікації.
Класний керівник зобов'язаний:
створювати умови для засвоєння учнями навчальних програм з базових дисциплін, сприяти розвитку здібностей учнів;
формувати високі моральні якості учнів;
додержувати педагогічної етики, поважати гідність дитини; своєю діяльністю стверджувати повагу до принципів загальнолюдської моралі;
захищати здоров’я учнів , їх інтереси.
Класний керівник повинен вміти:
визначити ступінь підготовки дітей до навчання і виховання, рівень сформованості колективу;
формулювати проблемні питання і визначити мету і завдання навчання, виховання і розвитку;
відбирати зміст, форми, методи організації навчально-виховного процесу;
реалізувати у навчально-виховному процесі різноманітні види діяльності;
складає план своєї діяльності з класним колективом і документує свою роботу;
звітувати у своїй роботі директору закладу, безпосередньо підпорядкований ЗНВР, оперативне керівництво діяльністю класного керівника здійснює ЗВР.
Золоті правила класного керівника
- Учитель має бути особистістю, привабливою для учнів.
- Учитель повинен викликати любов і повагу дітей до себе, якщо він сам любить, поважає кожну дитину та піклується про неї, у стосунках із нею чесний і відвертий.
- Учитель має бути відвертим у стосунках з усіма учнями.
- Учитель має бути веселим, жартівливим.
- Учитель повинен раціонально використовувати свій час.
- Учитель має бути доброзичливим.
- Учитель має постійно самовдосконалюватися, розширювати свій кругозір.
- Гасло вчителя" Пізнай самого себе і допоможи в цьому своїм учням".
- Учитель повинен реалізовувати індивідуальний підхід до дитини, вміти її вислухати, підтримати в ній вогник самоповаги.
- Класний керівник має створити учнівський колектив, у якому панують доброзичливі стосунки, шанобливе ставлення один до одного.
- Педагог повинен приймати тільки обдумані рішення.
- Учителю слід любити й захищати дитину, поважати її почуття.
- Учителю необхідно виховувати в дітей самодисципліну.
Вчитель – це та людина, яка любить дітей, володіє педагогічною майстерністю, постійно пробуджує в юному серці бажання бути сьогодні кращим, ніж учора, почуття поваги до самого себе.
Поради класному керівнику
- Починати завжди з себе.
- Особистість класного наставника має стати головним засобом виховання.
- Любіть себе, плекайте любов у собі, любіть своїх вихованців.
- Завжди кажіть правду.
- Частіше наводьте приклади зі свого досвіду, життя.
- Не дратуйтеся.
- Не бійтеся поразки перед дітьми.
- Пишайтеся тим, що ви вчитель, класний наставник, вихователь.
- Спробуйте не тільки досконало вивчити своїх учнів, а й дізнатися про долі їхніх батьків.
- Навчіться розмовляти на словами, а серцем.
- Не бійтеся зайвий раз підвестися зі стільця чи відійти від учительського столу і підійти до кожного, зазирнути йому в вічі.
- Не уникайте можливості поспілкуватись у неформальній атмосфері.
- Нічого вічного немає у цьому житті.
- Заступіться за все живе, що є поряд.
- Ширше користуйтеся заохоченням.
- Робіть так, щоб було приємно виконувати те, що ви хочете.
- Створіть дитині добре ім’я, щоб вона жила у згоді з ним.
За цим посиланням розміщено кейс класного керівника https://drive.google.com/drive/u/0/folders/0B9gt0mtGAsf2Y2Nvb3JyWTVPaVk